Witam, Jak pamiętasz, prawie rok temu zrealizowałem jedną pracę na organizowanej przez Ciebie wystawie Establishment w Zamku Ujazdowskim. Niedawno okazało się, że praca ma swój dalszy żywot. Parę dni temu zgłosiła się do mnie osoba proponująca mi jej kupno. Po krótkiej rozmowie przystałem na to, zwłaszcza, że wchodzi w grę pokaźna suma. Co prawda mówiłem o tej pracy w wywiadzie do Arteonu, ale nie pytałem, co go skłoniło do zakupu tego właśnie konkretnego dzieła i pierwsza rozmowa dotyczyła raczej ogólnych zasad transakcji. Według mojej wiedzy praca w dalszym ciągu powinna znajdować się w CSW. Będąc wówczas w Warszawie nie poruszyłem tematu demontażu i zwrotu, za oczywiste założywszy, że jako poważna instytucja pewne nawyki macie we krwi i się ze mną w odpowiednim czasie skontaktujecie w tej sprawie. Musiałeś chyba uznać moją obecność za mało śmieszny żart, bo nic takiego się nie wydarzyło. Zresztą po moich kilku listach bez odpowiedzi od Ciebie w sprawie tłumaczenia, czułem się mocno upokorzony całym zdarzeniem i dałem za wygraną, z nadzieją, że szybko zapomnę o nieprzyjemnych side-effects pracy artysty. Na marginesie dodam, że zgodnie z moją wiedzą, moja praca była jedyną, która nie została zwrócona właścicielowi po zakończeniu wystawy. Pewnie mógłbym pójść do Leroy Merlin, kupić niebieską linę polipropylenową i rozwiązać problem nawet z naddatkiem. Jednak traktuję siebie i innych poważnie i nie dopuszczam czegoś podobnego, chociażby ze względu na fakt, że poza oszukaniem kolekcjonera (co mu już nie grozi zważywszy na fakt, że umieściłem go na liście czytelników tego listu) byłby to przede wszystkim poniżający akt wobec samego siebie i zadaniem kłamu własnej postawie. Zakładam, i myślę, że słusznie, iż jeśli ktoś chce wydać sporą sumę za konkretną materialność dzieła, to robi to, ponieważ wieży, że jest on co najmniej tyle wart. Co ważniejsze - ufa mi, że to co mam jako artysta do powiedzenia może być dla niego w wystarczającym stopniu ważne, by chcieć posiąść tego jakiś namacalny dowód. Pomimo tego, że sprawa dotyczy szczegółu z mojego życia, dotyka problemu, który jest w istocie publiczny. Źródło tkwi mocno we fragmencie sfery publicznej, do której niewątpliwie świat sztuki się zalicza, czy to w Polsce czy gdziekolwiek indziej. W moim konkretnym przypadku sytuacja w której się znalazłem jest konsekwencją nieco nieodpowiedzialnej praktyki pracownika państwowej instytucji kultury, którym przecież jesteś, i który jest tym bardziej nieodpowiedzialny, że prócz wypełniania funkcji urzędniczych pełni również rolę liczącego się poniekąd taste-makera. Jak zaznaczyłem, sprawa ma szerszy zasięg niż mój osobisty problem, będący tylko pokłosiem tego, że od jakiegoś czasu w Polsce estetyka/sztuka nie jest przedmiotem demokratycznej negocjacji, w której nie reglamentuje się postaw wymykających się historycznym i żurnalowym definicjom. Co za tym idzie - przymyka się oczy na nadużycia w tej sferze, skazywanej na brak autentycznych znaczeń i automatyzm, a czego ofiarami są wszyscy - nie tylko artyści, ale głównie odbiorcy, którym to stara się wmówić, że wszystko co sztuka po ponad 5 wiekach swojego rozwoju i emancypacji ma społeczeństwu w Polsce do zaoferowania, to kiepski entertainment oraz brak intelektualnych i etycznych kompetencji do udźwignięcia swojego brzemienia. Dlatego też z w/w powodów moją prośbę o odesłanie 115 metrów niebieskiej polipropylenowej liny wraz z oprawionym tekstem do pracy i jego tłumaczeniem na język angielski (również oprawionym) czynię listem otwartym.
Z wyrazami szacunku, Przemek Sanecki ps. Z racji otwartego charakteru listu, proszę jego wszystkich czytelników o przesłanie go dalej własnymi kanałami dystrybucji. Z góry serdecznie dziękuję.
wybraliście "nie tylko W-wę". ale i tak ogłaszamy ogólny remis, a zdjęcia niebawem się pojawią i z innych miast
i z: lokal_30, luksfera, raster i FGF. [DAP i xx1 - nie???!]
nr3:
najchętniej oglądacie wernisaże i to co po nich wypada. dużym powodzeniem cieszą się prace na wystawie. mniejszym sam kurator i to co mówi. ok, nie będzie tu zdjęć z nieinteresujących was samych wystaw :) reszta obrazkowych odpowiedzi oczywiście niebawem.
nr4:
dowiedzieliśmy się, że spośród imprez specjalnych najbardziej czekacie na finisaże stadionu X-lecia [my też!].
z niecierpliwością patrzymy też w stronę wenecji i czekamy na biennale architektury.
stadion pokażemy na pewno, jak z wenecją jeszcze nie wiadomo ;)
nr6: który lepszy?
wygrał zdecydowanie Tuymans (46%), drugie miejsce Maciejuk (34%) i na końcu Sasnal (19%).
nr 7:
jakie wystawy najchętniej oglądacie?
wyniki "prawie zaskakujące":
malarstwo (46%)
fotografia (33%)
nowe media, projekcje (30%)
rzeźba (16%)
design (16%)
architektura (13%)
dokumenty, archiwalia (3%)
rzemiosło (3%)
nr8: fotografujecie:
nietypowe sytuacje(40%), a także prace wystawione (dokumentacja)(26%) oraz ludzi i znajomych (26%). zdarza się również, że robicie sobie tapetę na komórkę (13%) lub w ogóle nie zabieracie aparatu (13%). no i nie robicie pamiątkowych zdjęć !!
nr9: wstęp do galerii winien być:
bezpłatny w jeden dzień 53%
bezpłatny w ogóle 23%
tańszy - symbolicznie płatny 23 %
tak jak jest 0%
droższy - na światowym poziomie 0%
nr10. jak często tu bywacie:
codziennie 22%
kilka razy w tygodniu 22%
od przypadku do przypadku 22%
jestem tu może drugi raz w życiu 13%
wszystko jedno, nie wrócę... 13 %
kilka razy w miesiącu 4%
nr11. która galeria najlepsza na randkę?
nieważna galeria, tylko wystawa 31%
znana i poważana i modna 31%
żadna, na randkę nie idzie się do galerii... 31%
taka, która ma kawiarnię... 18%
każda 13%
nr12. kto prowadzi tego bloga?
40% wiem, znam was...
36% nie wiem, chętnie się dowiem
18 % zostańcie anonimowi
4% nie wiem i nie interesuje mnie to.
pozdrawiamy znajomych ;)
niebawem odpowiedź na tę ankietę, obrazkowa oczywiście.
nr13: czy fotoartaddict powinien być na fejsbuku?
nie, darujcie sobie i widzom czas 57%
tak, koniecznie, brakuje artaddicta! 42%
wybieramy, zgodnie z większością NIE! na razie ;) dziękujemy za głosy!
nr14: w wakacje:
uff, ważne wystawy dopiero we wrześniu 42%
oczywiście Wenecja i światowe wystawy 28%
lato w mieście 14%
sezon jak każdy inny 14%
my też robimy uff i udajemy się na wakacje. do września!
nr 15:
co lubisz zjeśc na wystawie?
wystarczy degustacja czegoś w płynie 36%
dobry catering nie jest zły, egzotyczny i treściwy! 31%
kanapkę przyniesioną z domku 21%
cukierek odświeżający, guma do żucia 5%
wata cukrowa, coś dużego i lepkiego 5%
cokolwiek, byle w prezencie 5%
nikt! :
nie jem (bo zwykle nie wolno?)
nie jem (dieta, dieta, dieta)
nr16: najczęściej bywasz w galerii?
chodzę kiedy jest po co 62%
w weekend 25%
w tygodniu 12%
w poniedziałek 12%
pożyczmy sobie w tym miejscu ciekawych wystaw! :)
nr 17: sztuka w wakacje?
bez zmian, bez przesady 57%
święty spokój czyli wypoczynek bez sztuki 28%
kościół, muzem okręgowe, wystawa plenerowa czyli każdy przejaw sztuki 14%
brak u Was chęci na wyjazd na ważną wystawę zagranicą. taki rok?!
2 komentarze:
http://www.youtube.com/watch?v=ASMct1nvRAw
List otwarty do Stacha Szabłowskiego
Witam,
Jak pamiętasz, prawie rok temu zrealizowałem jedną pracę na organizowanej przez Ciebie wystawie Establishment w Zamku Ujazdowskim.
Niedawno okazało się, że praca ma swój dalszy żywot. Parę dni temu zgłosiła się do mnie osoba proponująca mi jej kupno. Po krótkiej rozmowie przystałem na to, zwłaszcza, że wchodzi w grę pokaźna suma. Co prawda mówiłem o tej pracy w wywiadzie do Arteonu, ale nie pytałem, co go skłoniło do zakupu tego właśnie konkretnego dzieła i pierwsza rozmowa dotyczyła raczej ogólnych zasad transakcji.
Według mojej wiedzy praca w dalszym ciągu powinna znajdować się w CSW. Będąc wówczas w Warszawie nie poruszyłem tematu demontażu i zwrotu, za oczywiste założywszy, że jako poważna instytucja pewne nawyki macie we krwi i się ze mną w odpowiednim czasie skontaktujecie w tej sprawie. Musiałeś chyba uznać moją obecność za mało śmieszny żart, bo nic takiego się nie wydarzyło. Zresztą po moich kilku listach bez odpowiedzi od Ciebie w sprawie tłumaczenia, czułem się mocno upokorzony całym zdarzeniem i dałem za wygraną, z nadzieją, że szybko zapomnę o nieprzyjemnych side-effects pracy artysty. Na marginesie dodam, że zgodnie z moją wiedzą, moja praca była jedyną, która nie została zwrócona właścicielowi po zakończeniu wystawy.
Pewnie mógłbym pójść do Leroy Merlin, kupić niebieską linę polipropylenową i rozwiązać problem nawet z naddatkiem. Jednak traktuję siebie i innych poważnie i nie dopuszczam czegoś podobnego, chociażby ze względu na fakt, że poza oszukaniem kolekcjonera (co mu już nie grozi zważywszy na fakt, że umieściłem go na liście czytelników tego listu) byłby to przede wszystkim poniżający akt wobec samego siebie i zadaniem kłamu własnej postawie. Zakładam, i myślę, że słusznie, iż jeśli ktoś chce wydać sporą sumę za konkretną materialność dzieła, to robi to, ponieważ wieży, że jest on co najmniej tyle wart. Co ważniejsze - ufa mi, że to co mam jako artysta do powiedzenia może być dla niego w wystarczającym stopniu ważne, by chcieć posiąść tego jakiś namacalny dowód.
Pomimo tego, że sprawa dotyczy szczegółu z mojego życia, dotyka problemu, który jest w istocie publiczny. Źródło tkwi mocno we fragmencie sfery publicznej, do której niewątpliwie świat sztuki się zalicza, czy to w Polsce czy gdziekolwiek indziej. W moim konkretnym przypadku sytuacja w której się znalazłem jest konsekwencją nieco nieodpowiedzialnej praktyki pracownika państwowej instytucji kultury, którym przecież jesteś, i który jest tym bardziej nieodpowiedzialny, że prócz wypełniania funkcji urzędniczych pełni również rolę liczącego się poniekąd taste-makera.
Jak zaznaczyłem, sprawa ma szerszy zasięg niż mój osobisty problem, będący tylko pokłosiem tego, że od jakiegoś czasu w Polsce estetyka/sztuka nie jest przedmiotem demokratycznej negocjacji, w której nie reglamentuje się postaw wymykających się historycznym i żurnalowym definicjom. Co za tym idzie - przymyka się oczy na nadużycia w tej sferze, skazywanej na brak autentycznych znaczeń i automatyzm, a czego ofiarami są wszyscy - nie tylko artyści, ale głównie odbiorcy, którym to stara się wmówić, że wszystko co sztuka po ponad 5 wiekach swojego rozwoju i emancypacji ma społeczeństwu w Polsce do zaoferowania, to kiepski entertainment oraz brak intelektualnych i etycznych kompetencji do udźwignięcia swojego brzemienia.
Dlatego też z w/w powodów moją prośbę o odesłanie 115 metrów niebieskiej polipropylenowej liny wraz z oprawionym tekstem do pracy i jego tłumaczeniem na język angielski (również oprawionym) czynię listem otwartym.
Z wyrazami szacunku,
Przemek Sanecki
ps. Z racji otwartego charakteru listu, proszę jego wszystkich czytelników o przesłanie go dalej własnymi kanałami dystrybucji. Z góry serdecznie dziękuję.
Prześlij komentarz